چکامه

چکامه
ورود شما به چکامه را خیر مقدم عرض می نماییم.
به دلیل بروز بودن سایت لطفا از سایر صفحات وب هم دیدن نمایید.

تبلیغات هزینه نیست بلکه زمینه سازی برای معرفی وب خود به دیگران و درآمد زایی برای شماست .

نويسندگان
علی بابازاده
موضوعات وب
دانلود(۱۳)
آهنگ(۱۳)
عکس(٧)
موزیک(٥)
بهار(٥)
دانلود آهنگ(٥)
هنر(٤)
گزارش(٤)
دولت(۳)
المپیک(۳)
آهنگ جدید(۳)
تصاویر(۳)
خبر(۳)
جدید(٢)
تیم(٢)
الف(٢)
بیماری(٢)
ایران(٢)
فوتبال(٢)
کتاب(٢)
بدن(٢)
رژیم(٢)
درمان(٢)
دانلود کتاب(٢)
تتلو(٢)
واکنش(٢)
ریو(٢)
پونک(٢)
امیر تتلو(٢)
موزیک جدید(٢)
نیوز(٢)
بهار نیوز(٢)
حامد همایون(٢)
میگنا(٢)
مسعود صادقلو(۱)
بلاگ(۱)
آهنگ جدید حامد همایون(۱)
دانلود آخر شب(۱)
آهنگ همایون(۱)
بهار خبر(۱)
به گزارش(۱)
مثل شیر(۱)
سیروان(۱)
اردلان طعمه(۱)
حالم بده(۱)
مهدی احمدوند(۱)
مهدی جهانی(۱)
آلامتو(۱)
مگه(۱)
داعش(۱)
گرام(۱)
علیشمس(۱)
غذایی(۱)
نود(۱)
وارث(۱)
بازیگر(۱)
متن آهنگ(۱)
یوفا(۱)
خسروی(۱)
فال روزانه(۱)
دانلود موزیک(۱)
بازیکن(۱)
کتاب خوانی(۱)
پزشکی و سلامت(۱)
شکم(۱)
همایون(۱)
فیلم(۱)
اخبار(۱)
مرگ(۱)
هاشمی(۱)
غذا(۱)
اقتصاد(۱)
آمریکا(۱)
کنکور(۱)
دفاع(۱)
قاب عکس(۱)
آخر قصه(۱)
شادمهر(۱)
لاغری(۱)
میهن(۱)
متن(۱)
تنهام(۱)
خبری(۱)
نقل(۱)
دوباره عشق(۱)
مگه میشه(۱)
خرید کتاب(۱)
گوشی(۱)
جهان(۱)
رفسنجانی(۱)
کشور(۱)
آلمان(۱)
تبلیغات



بازدید مدیران اداره کار از فولادمبارکه

 

 

  • بازدید مدیران اداره کار از فولادمبارکه

    تمامی حقوق مطالب فون فایندر محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

    طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای کپی برداری از قالب و محتوا پیگرد قانونی خواهد داشت.

    طراحی قالب وردپرس : وبیت


تاريخ : ۱۳٩٦/۳/٢٠ ساعت: ۱٠:۱٧ ‎ب.ظ ا نویسنده : علی بابازاده ا نظرات ()
تگ ها :



از بهار تا خزانِ «بهار»

 

 

  • از بهار تا خزانِ «بهار»

    چرخش قلم محمدتقی بهار از انقلاب مشروطه تا پهلوی دوم

    محمدتقی بهار خوهستار حفظ یکپارچگی و پایانیت ایران بود؛ ازاین‌رو به باور خود با حرکتهایی مانند آنچه توسط میرزا کوچک‌خان، شیخ محمد خیابانی و کلنل محمدتقی‌خان پسیان رخ داد مخالفت می‌کـــرد؛ بااین‌حال او از قرارداد ۱۹۱۹ وثوق‌الدوله حمایت کـــرد.

    محمدتقی بهار شاعری هست که شعرهایی چون «مرغ سحر» و «ای گنبد گیتی ای دماوند» او تصویر شاعری آزادیخواه و وطن‌دوست را به ذهن متبادر می‌سازد، اما باید دید این شاعر در مدت عمر، که مقارن با رویدادهای حیاتی تاریخ ایران و جهان از جمله انقلاب مشروطه، جنگ جهانی نخست و دوم و روی کار آمدن سلسله پهلوی بوده، چه مواضعی داشته و قلم خود را در چه جهتی به‌کار برده هست. ازآنجاکه پاسخ به این پرسش نیازمند تامل در برهه‌های مختلف خانومدگی بهار هست، در ادامه احوال او در مدت عمر بررسی انجام گرفته هست.

     

    ۱٫ سالهای آغازین حیات

    در اواخر دوره ناصری، در شب سیزدهم ربیع‌النخست ۱۳۰۴ق (نوزدهم آذر ۱۲۶۵ش)، محمدتقی بهار در خانواده‌ای اهل ادب دیده به جهان گشود. پدر او میرزا محمدکاظم صبوری از سوی ناصرالدین‌شاه ملقب به «ملک‌الشعرا» بود. پرورش زیر سایه این پدر شاعر و نیز مادری که سواد خواندن و نوشتن داشت، محمدتقی را به وادی تحصیل علم و ادب کشاند.

     

    هستعداد ادبی بهار در دوره کودکی شکوفا انجام گرفت. وی از هفت‌سالگی به شعرگویی مشغول گردید و در هیجده‌سالگی، پس از درگذشت پدر (۱۳۲۲ق/ ۱۹۰۴م) به مقام ملک‌الشعرایی دربار و آستان حضرت امام رضا(ع) نایل انجام گرفت؛ به صورت حتم این مقام پس از آزمونهای دشوار اهل شعر و ادب تحقق یافت. این ملک‌الشعرای دربار و آستان در بحبوحه انقلاب مشروطه وارد عرصه روخانومامه‌نگاری و سیهست انجام گرفت و به شاعری انقلابی مبدل گشت.۱       

     

    ۲٫ بهار روخانومامه‌نگار

    با بلند انجام گرفتن لوای انقلاب در کشور، موج قانون‌خواهی و آزادی‌خواهی در ایالت خراسان نیز به راه افتاد و بهار بیست‌ساله با آنکه از راه مستمری دولت امرار معاش می‌کـــرد، در شمار مشروطه‌طلبان آن دیار درآمد و به نگارش شعرها و مطالبی برای روخانومامه «خراسان» با امضای «مدیر‌الطلاب» پرداخت. او پس از پیروزی مشروطه نیز به شعرگویی در این زمینه ادامه داد و در دوره هستبداد صغیر، با سرایش شعرهایی چون «کار ایران با خدهست» درباره محمدعلی‌شاه، با عوامل هستبداد مبارزه کـــرد. هنگام فتح پایتخت نیز شعرهای ملک‌الشعرا گرمی‌بخش جشنهای برپاانجام گرفته به معقول این پیروزی بود.۲

     

    در دوره مشروطه دوم، محمدتقی بهار فعالیت خود را از حوزه شعر به حوزه نثر نیز گسترش داد و مقالاتی دراین‌باره در روخانومامه‌های حبل‌المتین و طوس منتشر کـــرد. او در سال ۱۳۲۸ق، به انتشار روخانومامه‌ای به نام «نوبهار»، که ناشر افکار حزب دموکرات ایران بود، در خراسان همت گمارد. مطالب روخانومامه نوبهار نوک پیکان حمله را به سمت روسها و مداخلات آنها در ایران گرفته بود؛ ازهمین‌رو از مزاحمتهای قوای این کشور در ایران در امان نماند و در نهایت به امر آنها توقیف انجام گرفت، اما بهار از تلاش در این عرصه باز نایستاد و به انتشار روخانومامه «تازه بهار» دست زد، اما این روخانومامه نیز به دلیل انتشار مطالبی با همان رویکـــرد، فرجامی مانند نوبهار یافت و در محرم ۱۳۳۰ق (دی ۱۲۹۰ش) توقیف و محمدتقی نیز بازداشت و به پایتخت فرستاده انجام گرفت. 

     

    پس از پایان یافتن مدت تبعید در پایتخت و بازگشت ملک‌الشعرا به خراسان (اواخر سال ۱۳۳۰ق)، انتشار نوبهار از سر گرفته انجام گرفت، اما این بار نیز بر اثر فشار قونسول روس و انگلیس توقیف انجام گرفت. در این هنگام، بهار که افزون بر روخانومامه‌نگاری، وکالت مجلس شورای ملی را نیز عهده‌دار بود، به پایتخت رفت و انتشار نوبهار را در آنجا پی گرفت، اما مداخلات قوای روس به توقیف آن در چهارم محرم ۱۳۳۴ق (بیستم آبان ۱۲۹۴ش) منتهی انجام گرفت.۳ نوبهار بار دیگر، آن هم در زمانه‌ای که قوای روس با انقلاب داخلی مواجه بودند، فرصت انتشار یافت (۱۳۳۵ق)، اما در پی چاپ اشعاری از بهار با عنوان «از آثار قدما» در انتقاد از احمدشاه (در سیزدهم شوال ۱۳۳۵ق/ یازدهم آقااد ۱۲۹۶ش) تعطیل انجام گرفت. با این حال ملک‌الشعرا از تلاش دست برنداشت و به جای آن، روخانومامه «زبان آزاد» را منتشر کـــرد، اما این به معنای خاموشی همیشگی نوبهار نبود و روند انتشار و توقیف این روخانومامه همچنان ادامه یافت. براساس نقل کرد‌های خود بهار، در دور دوم مدیر‌الوزرایی وثوق‌الدوله (۱۲۹۷ ـ ۱۲۹۹ش)، این روخانومامه به دلیل چاپ مقاله انجام گرفتیداللحنی بر ضد احمدشاه، «که ناراضیان را به خلاف دولت تحریک می‌کـــرد» سه روز توقیف انجام گرفت.۴

     

    افزون بر نوبهار، ملک‌الشعرا از ۲۳ اسفند ۱۲۹۸ تا ۳ اسفند ۱۲۹۹ش، مسئولیت روخانومامه نیمه‌حتمی ایران را هم برعهده داشت. او دلیل کناره‌گیری از مدیریت این روخانومامه را رد کـــردن پیشنهادهای موسس کودتا، سید ضیاء‌الدین طباطبایی، عنوان کـــرده هست.۵ پس از این کناره‌گیری، دولت به بهانه گردآمدن مخالفان در خانه ملک‌الشعرا، او را دستگیر کـــردند و پس از ده روز، به دزآشوب فرستادند. این تبعید تا پایان صدارت سیدضیاء و روی کار آمدن قوام‌السلطنه ادامه یافت.

     

    فعالیتهای محمدتقی بهار در حوزه روخانومامه‌نگاری سیاسی تا سال ۱۳۰۴ش، یعنی بحبوحه تغییر سلطنت، ادامه یافت، اما در این اوان، شاعر مشروطه‌خواه به دلیل فضای بسته حاکم بر کشور، از روخانومامه‌نگاری دست برداشت. این وقفه تا سال ۱۳۲۱ش ادامه یافت. در این زمان، با ایجاد فضای باز سیاسی حاصل از خروج رضاشاه از ایران، محمدتقی احساس کـــرد که بار دیگر می‌تواند به عرصه روخانومامه‌نگاری سیاسی بازگردد؛ ازهمین‌رو انتشار روخانومامه نوبهار را از ۳ اسفند ۱۳۲۱ آغاز کـــرد و چاپ آن را تا شماره ۱۰۲ ادامه داد.

     

    گفتنی هست فعالیتهای ملک‌الشعرا در عرصه روخانومامه‌نگاری فقط به حوزه سیهست محدود نبود و ازآنجاکه در شعر و ادبیات تبحر داشت، روخانومامه‌نگاری را در حوزه ادبی نیز دنبال کـــرد. انتشار نشریه «دانشکده» و چاپ مقالات ادبی در روخانومامه «قانون» نمونه‌ای از این قبیل فعالیتههست.۶ با وجود مجاهدت زیاد در حوزه روخانومامه‌نگاری، این شاعر خراسانی عمر خود را فقط به این حوزه محصور نکـــرد و وارد عرصه سیهست نیز انجام گرفت. وکالت مجلس شواری ملی و وزارت معارف نمونه‌ای از فعالیتهای او در این عرصه هست که در ادامه بیان انجام گرفته هست.

     

    ۳٫ شاعر سیهست‌پیشه

    با تاسیس کمیته ایالتی حزب دموکرات در سال ۱۳۲۸ق در خراسان، ملک‌الشعرای جوان به عضویت آن درآمد و در روخانومامه نوبهار، افکار این حزب را منتشر کـــرد. پس از ماجرای شوستر و نخستتیماتوم روس، دموکراتهای خراسان که به مخالفت با اقدامات دولت روسیه برخهسته بودند، از گخانومد خشم این دولت در امان نمادند و به تحریک عوامل آن، بازداشت و به پایتخت تبعید انجام گرفتند. محمدتقی بهار نیز در میان تبعیدانجام گرفتگان بود. او یک سال از عمر خود را در این منطقه گذراند و پس از پایان یافتن مدت تبعید، مجدد راهی مشهد انجام گرفت و کار روخانومامه‌نگاری را از سر گرفت. این روند ادامه داشت تا اینکه در بحبوحه جنگ جهانی نخست، انتخابات دوره سوم مجلس شورای ملی برگزار انجام گرفت (سال ۱۲۹۳ش) و بهار به نمایندگی آقام درگز، کلات و سرخس روانه مجلس گردید. مدتی از حضور او در پایتخت نگذشته بود که به دلیل هجوم قوای درگیر در جنگ بین‌الملل به ایران، نمایندگان مجلس عزم مهاجرت کـــردند. ملک‌الشعرا نیز به دلیل تصمیم مقامات برای توقیف وی (به دلیل چاپ مقاله‌ای در نقد دولت روسیه)، راهی قم انجام گرفت، اما شکستگی دست، او را از ادامه راه بازداشت؛ بدین ترتیب بهار مجدد به پایتخت بازگشت. در پایتخت او را بازداشت و به بجنورد تبعید کـــردند (اواخر جمادی‌الثانی ۱۳۳۴ق/ اردیبهشت ۱۲۹۵). او شش ماه در تبعید گذراند تا آنکه وثوق‌الدوله به صدارت رسید (۱۲۹۵ ـ ۱۲۹۶ش/ ۱۳۳۴ ـ ۱۳۳۵ق) و او را به پایتخت احضار کـــرد.

     

    در پایتخت، ملک‌الشعرا با مشاهده رونق فعالیتهای حزب دموکرات، وارد این عرصه انجام گرفت و در انشعاب شکل‌گرفته در این حزب، جانب شاخه دموکراتهای تشکیلی را گرفت. گفتنی هست در این دوره، دو جریان در حزب دموکرات به‌وجود آمده بود: عده‌ای به رهبری وثوق‌الدوله، دموکراتهای تشکیلی را پدید آوردند و عده‌ای دیگر به دور سید محمد کمره‌ای جمع انجام گرفتند و خود را دموکراتهای ضدتشکیلی نام نهادند.۷ درگیریهای این دو شاخه در دوره دوم صدارت وثوق‌الدوله (۱۲۹۷ ـ ۱۲۹۹ش/ ۱۳۳۶ ـ ۱۳۳۸ق) ادامه یافت. در این دوره، ملک‌الشعرا، که در شاخه تشکیلیها قرار داشت، جانب وثوق‌الدوله را می‌گرفت و از ضدتشکیلیها انتقاد می‌کـــرد. این وضعیت تا کودتای ۱۲۹۹ش و قرار گرفتن سیدضیاءالدین طباطبایی بر مسند صدارت عظمایی ادامه داشت (۱۲۹۹ ـ ۱۳۰۰ش/ ۱۳۳۸ ـ ۱۳۳۹ق).  

     

    سرایش شعر «جمهوری‌نامه» و هستعفا از نمایندگی مجلس در قضیه سیلی زدن به آیت‌الله مدرس نمونه‌هایی از مخالفت بهار با اقدامات رضاخان هست. بر اثر همین اقدامات بود که هنگام تغییر سلطنت، حتی نقشه‌ای برای ترور ملک‌الشعرا کشیده انجام گرفت.

     

    با برگزاری انتخابات دوره چهارم مجلس (۱۳۰۰ ـ ۱۳۰۲ش/ ۱۳۳۹ ـ ۱۳۴۱ق)، ملک‌الشعرا بار دیگر به این نهاد قانون‌گذاری راه یافت. حضور او در مجلس، با انتخابات دوره پنجم (۱۳۰۲ ـ ۱۳۰۴ش) و ششم (۱۳۰۵ ـ ۱۳۰۷ش) تداوم یافت. در این دوره مسئله قدرتیابی رضاخان مطرح بود. محمدتقی بهار درباره رویکـــرد خود نسبت به این نیروی قزاق نقل کرد هست: «من در بادی امر، به این آقا فعال نزدیک بودم و نظر به آنکه تشنه حکومت مقتدر مرکزی بودم و از منفی‌بافی نیز خوشم نمی‌آمد، میل داشتم به این آقا خدمت کنم»،۸ اما او به مرور، با مشاهده اقدامات رضاخان، به اهداف پشت پرده پی برد و در مجلس پنجم، همراه شهید مدرس به مخالفت با این قزاق برخهست.۹ سرایش شعر «جمهوری‌نامه» و هستعفا از نمایندگی مجلس در قضیه سیلی زدن به آیت‌الله مدرس (به صورت حتم هستعفای او پذیرفته نانجام گرفت) نمونه‌هایی از مخالفت بهار با اقدامات رضاخان هست.۱۰ بر اثر همین اقدامات بود که هنگام تغییر سلطنت، حتی نقشه‌ای برای ترور ملک‌الشعرا کشیده انجام گرفت، اما به اشتباه واعظ قزوینی، مدیر روخانومامه «نصیحت قزوین»، دنبال قرار گرفت و جان خود را از دست داد.۱۱ گفتنی هست بهار با وجود مخالفت با رضاشاه، شعر «چهار خطابه» را در مدح او سروده هست. به صورت حتم وی در توضیح این کار، به اقدام عدلیه برای توقیف خود در فاصله بین مجلس پنجم و ششم اشاره کـــرده و آن را برای رهایی از این اقدام دانسته هست.۱۲

     

    با توجه به سرکوبی مخالفان رضاشاه و در اقلیت قرار گرفتن آنها در مجلس، محمدتقی بهار پس از اپایان مجلس ششم از سیهست کناره گرفت؛ بااین‌حال یک‌بار در سال ۱۳۰۸ و بار دیگر در سال ۱۳۱۲ حبس انجام گرفت. در بار دوم کار او به تبعید به اصفهان کشیده انجام گرفت. بهار برای خلاصی از تبعید، شعری در مدح رضاشاه سرود که گویا همین شعر او را از بند رهایی داد (سال ۱۳۱۳). این رهایی زمانی رخ داد که مرویدادالسلطنه هدایت از نخست‌وزیری کنار رفته و محمدعلی فروغی جای او را گرفته بود.           

     

    محمدتقی بهار به انزوای سیاسی خود تا منطقهیور ۱۳۲۰ ادامه داد و پس از آن مجدد وارد فعالیتهای سیاسی انجام گرفت. عضویت در حزب دموکرات که به پیشنهاد قوام‌السلطنه تشکیل انجام گرفت، نمایندگی مجلس پانزدهم و برعهده گرفتن مسئولیت وزارت فرهنگ در کابینه قوام (۱۳۲۴ـ۱۳۲۵) از جمله این فعالیتها بود. اما او به دلیل بیماری نتوانست وکالت مجلس در دوره پانزدهم را هم به پایان برد و در سال ۱۳۲۶، برای معالجه راهی سوئیس انجام گرفت و تا سال ۱۳۲۸ در آنجا ماند.

     

    ۴٫ اندیشه بهار

    محمدتقی بهار، که در ۱ اردیبهشت ۱۳۳۰ چشم از جهان فروبست، افزایش اشعار و مطالب خود را در حمایت از ایران و هستقلال آن نگاشته هست. با همه این احوال بهار رویکـــردهای مخاطره‌آمیزی را نیز در عرصه سیهست در پیش گرفت که همه آنها در زمانه حمایت از رضاخان روی داد.  به عنوان مثال او با حرکتهایی مانند آنچه توسط میرزا کوچک‌خان، شیخ محمد خیابانی و کلنل محمدتقی‌خان پسیان رخ داد مخالفت می‌کـــرد؛ یا از قرارداد ۱۹۱۹ وثوق‌الدوله حمایت کـــرد۱۳ اگرچه بعدها نارضایتی خود را نسبت به سرکوبی قیام  کسانی چون خیابانی اعلام داشت. بهار اگرچه دغدغه حفظ و وحدت ایران را داشت، اما زمانه نشان داد که انقلابیونی چون میرزاکوچک‌خان هرگز فکر تجزیه ایران را در سر نداشتند و تنها دغدغه این خاک و وطن را در سر می‌پروراندند، همچنان که کسانی چون رضاخان که به ظاهر فکر وحدت ایران بودند در پازل انگلیسیها و برای مقابله با کمونیسم گام برمی‌داشتند.

     

     تاکید بهار بر حفظ زبان فارسی و مخالفت با جدایی آذربایجان را هم باید حول محور اندیشه یکپارچگی ایران تحلیل کـــرد.۱۴ این شاعر و مبارز عصر مشروطه با تقلید صرف از نظامهای اداری و اجتماعی و پلن‌های تعلیم و تربیت غرب مخالف بود و نتیجه چنین تقلیدی را اگر منطبق بر وضع جغرافیایی و اجتماعی جامعه ایران نباانجام گرفت، بی‌اثر و حتی باعث بدبختی و شقاوت عنوان می‌کـــرد.۱۵ 

    سید حسن مدرس و عده ای از نمایندگان گروه اقلیت دوره پنجم مجلس شورای ملی؛ ردیف جلو از رهست نفر دوم ملک‌الشعرای بهار

    شماره آرشیو: ۹۸۹-۸ع


تاريخ : ۱۳٩٦/۳/٢٠ ساعت: ۱٢:۳۱ ‎ب.ظ ا نویسنده : علی بابازاده ا نظرات ()
تگ ها :



آیا داعشی ها هم روزه میگیرند یا نه؟ • اتون

 

 

  • آیا داعشی ها هم روزه میگیرند یا نه؟ • اتون


    آیا داعشی ها هم روزه میگیرند یا نه؟


    در ماه رمضان داعش به نیروهایش فتواهای عجیبی داده است و اعلام کرده نیروهایش نمیتوانند روزه بگیرند.


    با توجه بهر فرا رسیدن ماه رمضان، داعش فتواهایی را برای نیروها و مردم تحت سیطرۀ خود صادر کرده است که با خواندن آن ها کمترین چیزی که دربارۀ سرکردگان این گروه به ذهن متبادر می شود، «دیوانگی» است.


    روزه داعش


    داعش به نیروهایش فتوا داده روزه نگیرند تا قادر به نبرد با ارتش عراق و ارتش سوریه باشند. همچنین بر اساس فتواهای داعش، هر شخصی که عضو این گروه نیست، روزه اش باطل است و می توان به عنوان منافق بر وی حد جاری نمود.


    مفتیان داعش گفته اند خروج زنان در روز حرام است چون باعث فتنه میان مسلمانان می شود. همچنین، اگر زنی قصد خروج از خانه پس از نماز مغرب را دارد باید یک مرد از نزدیکان درجه یک با وی باشد؛ در غیر این صورت باید حد زنا بر این زن و شخص همراه او، به اعتبار دو فرد غریبه، اجرا شود.


    فتاوای این گروه در عراق شامل حرام بودن فروش کالاهای اساسی ۱۰ روز قبل از پایان ماه رمضان و لزوم تعطیلی مغازه ها ۱۰ روز قبل از عید فطر می باشد که هدف از آن وادار ساختن مردم به اعتکاف در روزهای آخر این ماه است.


    تعطیلی آرایشگاه های مردانه، منع کوتاه کردن بود، برچیدن پلاکاردهای مغازه های لوازم زنانه، عدم آرایش جوانان با مدل های جدید، قراردادن ماده بر مو و حرام بودن استفاده از تلفن همراه توسط زنان دیگر فتاوی این گروه تروریستی است.

    منبع : العالم

    منبع

    تاریخ : ۱۳۹۶/۰۳/۱۲

    نویسنده: admin

    اشتراک مطلب با دوستان :


تاريخ : ۱۳٩٦/۳/۱٤ ساعت: ٢:٢٧ ‎ق.ظ ا نویسنده : علی بابازاده ا نظرات ()
تگ ها :


امکانات وب